tisdag 16 november 2010

Trasselpyssel

Jag har verkligen kommit in i ett stim vad gäller att hålla händerna igång med något pyssel. Påbörjade en tröja till dottern tidigare i höstas, det började bra, men sedan blev den liggande, för jag blev osäker på om jag tänkte rätt. Behövde tänka lite...

Men efter några veckors tänkande plockade jag upp stickningen igen och kom då igång riktigt bra. Så häromkvällen blev fram- och bakstycket färdigt och nu har ärmarna påbörjats. För att minimera risken för att det ska bli ett UFO så stickas nu ärmarna samtidigt i Magic Loop. För att vara första gången jag stickar två samtidigt i magic loop går det riktigt bra, men hejsan hoppsan vad trassligt det blir med garnet! Eftersom jag stickar mönsterstickning så är det fyra garnnystan som kan trassla sig. Och garnordningsfascist som jag är känner jag att jag kommer få många utbrott på trasslande garn innan allt är färdigt - eller så får jag se det som en bra terapi mot mitt ordningssinne ;)

För att slippa garntrassel (trodde jag ja!) på bussar och pendeltåg påbörjade jag ett annat projekt som ska bli mitt "researbete", inget avancerat som kräver för mycket uppmärksamhet. Det ska bli en magvärmare, rundsjal, kjol eller nått sånt. Det stickas i ett underbart mjukt naturvitt yllegarn och ett regnbågsfärgat mohairgarn, så jag blir alldeles godissugen när jag tittar på resultatet.
Fast det där med trasselfritt ska jag nog ta med en nypa salt, i alla fall för nu, då jag varit tvungen att repa upp det jag stickat några gånger - först för att kolla vilka stickor jag skulle sticka på, sedan för att kolla stickfastheten och, förhoppningsvis, sista upprepningen som gjordes för att jag tyckte den blev lite för stor för att funka som magvärmare!
Men jag har testat att sticka på bussen nu i morse och det funkade alldeles utmärkt, trots riskerna för trassel :)

Lovar att återkomma med bilder på resultaten senare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar