onsdag 13 maj 2009

Våga vara lyssnande förälder!

Återigen stormar det kring Anna Wahlgren och delar av hennes sova hela natten-kur. Jag har instinktivt undvikit allt som har med hennes metoder och kurer att göra men det är jag det, så därför väljer jag att inte länka till hennes sidor. Men om du är nyfiken får du själv leta reda på mer ...

Jag funderar mycket kring det här, att vi dagens föräldrar har så svårt att våga lita på våra egna instinkter. Jag tänker på föräldrarna som litade på sjukvårdsupplysningens ord, så till den milda grad att deras barn tillslut avled i sviterna av tarmvred. Ja, det är hemskt. Och sjukvårdsupplysningen har gjort fel, gett fel råd. Och jag vill inte anklaga föräldrarna alls, men varför är det så svårt att våga lyssna på magkänslan? Det är liksom dit jag vill komma ... föräldrainstinkten!

Det är inte ett lätt pussel att få in familjen i dagens stressade samhälle. Och många saknar ett säkerhetsnät kring familjen. Så då går man till BVC, nätet, TV eller en bok för att finna svaren. Man tar nått som låter bra, som ger snabba resultat. Man tystar den inre rösten. Man tänker inte på konsekvenserna.

Idag har jag lust att ställa mig på barrikaderna och få alla föräldrar att våga lyssna till sin inre röst. Gå på känsla. Ifrågasätta alla dessa metoder. Inte bara svälja dem med hull och hår. Jag vet att det är svårt att lyssna inåt, när allt där ute skriker så högt. Och visst kan man lyssna på det oxå, men ta en sekund och känn efter; känns det bra?

Med mig på barrikaden tar jag Louise Hallin (ser så framemot höstens TV-serie med henne!!!!) och Lars H Gustafsson, för jag tror att de är med mig här. Läs gärna Lars H-bloggen. Det gör jag! Är du med mig? Vågar du ropa att lyssna inåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar