lördag 18 februari 2012

Amning i Bibeln

För några söndagar sedan sjöng jag, som kören brukar på kyndelsmässodagen. En av texterna (1 Sam 1:21-28) fick mig att börja fundera, den handlade om Samuel, och om Hannah som väntade till sonen var avvand (alltså slutat amma) innan hon lämnade honom till templet.

Ingenstans i texten avslöjas hur gammal Samuel är när han lämnas i templet och jag frågade prästen efteråt om hon visste, men hon kunde inte svara på rak arm, men lovade att kolla upp det. Sagt och gjort men även när hon letat i sina böcker kunde hon finna någon exakt ålder på Samuel. Men hon tyckte att "ett par månader" borde han väl ha varit - vilket jag tyckte var väldigt synd att hon hade den inställningen, men det är ju den inställningen vi har i dagens läge: Bebisar ammas ett par månader och sedan ska bebisen äta mat! Men läser man texten ordentligt kommer i alla fall jag fram till att Samuel borde åtminstone vara över året eftersom de gjorde dessa offerresor till templet en gång per år.

Nu har jag gjort lite egna efterforskningar i frågan och i noterna till texten på bibeln.se står
tills poj­ken har bli­vit avvand Dvs. när han bli­vit ett par tre år.
och det känns ju mer troligt att Samuel ammades så pass länge innan han var avvand. För så länge ammades barn på den tiden.

Hittade denna målning av Gerbrand van den Eeckhout målad kring 1665 och här ser man en "toddler" (tycker inte det finns ett bra svenskt ord för denna ålder) som överlämnas till templet.
(Bilden lånad från Wikipedia)

Eftersom det inte finns någon närmare åldersangivning på Samuel när han överlämnades till templet, så tänker man sig ju hur det såg ut då med den tid och kultur man lever i just nu. Alltså tolkar vi idag att det är en liten bebis som lämnades i templet, men det torde mer troligt varit en pojke på 3-4 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar