torsdag 6 december 2012

Jag vill vara giraff

Lagom till att jag kände att jag måste ändra mitt sätt att prata med barnen började Petra Krantz Lindgren en "blogg-kurs" i gränssättning och konfliktlösning.
Samtalsmodellen bygger på Nonviolent communication eller giraffspråket som det kallas för på svenska. Jag har läst om det tidigare och jag gillar tänket och hur man tar ansvar för sina känslor. Men det kommer inte alls naturligt för mig. Så det är bara att kämpa vidare, snart kanske det här blir min "ryggmärg". Jag hoppas det i alla fall.

Här är alla delarna i kursen som varit hittills:
Hjälp, jag vill göra annorlunda! (Gränser med respekt, del 1)
Hur tror du att ditt barn uppfattar det du säger? (Gränser med respekt, del 2)
För att bli ense i sak måste man vara ense om vilken sak man pratar (Gränser med respekt, del 3)
Alla vet hur det känns att vara ledsen (Gränser med respekt, del 4)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar