onsdag 19 augusti 2009

Kvällsbesök i sjukvården

I eftermiddags ringde ena fröken på dotterns förskola för att berätta att dottern pillat in en pärla i näsan. Det var ingen fara, men hon ville ändå att jag skulle få reda på det.

När jag en timma senare hämtade dottern var detta med pärlan i näsan det första hon ville förmedla till mig. Mycket riktigt satt det en blå indianpärla i ena näsborren. Jag reagerade även över att dottern var blodig i en andra näsborren, men tänkte inte mer på det.

Senare när jag bytte blöja på dottern upptäckte jag att det satt en pärla, en orange, även i den andra näsborren. Denna pärla satt längre in och hade uppenbarligen irriterat så det blivit blodigt.

Den blå pärlan var inga problem för mamman att få ut mha en pincett. Men den orangea var svårare. En liten näsborre, en pärla och en pincett det går inte ihop. Lägg därtill att det är svårt att hålla fast en krumbuktande tvååring, ja för det krävs, testa själv hur lätt det är att vara stilla om någon annan pillar i din näsa!

Så innan jag gjort mer skada än nytta valde jag att kontakta sjukvården, som erbjöd dottern en tid 19.45. Vi kom dit, satt en stund i ett väldigt tråkigt väntrum och sedan var pärlan äntligen borta. Dottern fick ett klistermärke och beröm för att hon var så duktig. Mamman fick oxå beröm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar