torsdag 1 december 2011

Ätbart i badrumsskåpet

Jag gillar no 'poo. Är väl ingen strikt no 'poo:are, men jag undviker i alla fall "skiten", dvs mineralolja, silikoner, SLS och parabener. Jag började för många år sedan att utesluta mineraloljan ur mina hudprodukter och märkte snabbt en skillnad - jag behövde inte smörja lika ofta och jag kände mig ren längre.

När jag väntade dottern kände jag en än större vilja att ta bort skadliga produkter och läste på om balsam-metoden. Jag har tidigare varit tvungen att tvätta håret dagligen, ibland till och med två gånger per dag, för att slippa se ut som en dränkt katt i frisyren. Jag började fasa ut schampoo men min hårbotten var så förstörd av SLS så det tog tid att få det att fungera. En längre tid tvättade jag håret med rasullera och efter det så lugnade hårbotten ned sin sebumproduktion och nu kan jag känna mig fräsch i håret i upp till fyra dagar! En annan bra grej är att jag blivit av med min kliiga hårbotten.

Med no 'poo så följer att badrumsskåpet lika gärna skulle kunna vara skafferiet, för mycket av det man använder sig av är ätbart. Oljor, honung, bikarbonat och äppelcidervinäger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar