torsdag 1 december 2011

Barn och no 'poo

Dottern har (så gott som) aldrig tvättat håret med traditionellt shampoo (det har kanske hänt att pappan tvättat med sitt shampoo när de duschat tillsammans, vad vet jag?) Hon har en liten flaska med apotekets Babyshampoo som mamman fick i nån reklampåse nån gång?? och som inte innehåller SLS, det kan hon få använda ibland.
Annars så är det bara vatten som gäller vid dusch. I badet är det några droppar kallpressad rapsolja med lavendel eller ibland nån variant av ekologisk badskum. Det räcker så. Tycker inte att hon behöver nått annat, hon blir ren av bara vatten.

Sonen badar en gång i veckan, numer i sällskap med dottern, och då är det rapsoljan som droppas i badvattnet. I övrigt så är jag ganska restriktiv med rengrörning, självklart torkas matkladd bort med en blöt trasa (ett sönderklippt, urtvättat badlakan är perfekt), antingen bara vatten men ibland kan det få förstärkas med nån droppe olja. Vid blöjbyte tvättas det endast vid behov, och då helst med vatten och rapsolja på en fleecetrasa.

Egentligen behöver små barn inte tvättas så ofta, och alla dessa produkter som prånglas ut som nödvändiga för bebishuden känner jag bara att de skapar ett behov som inte finns. Tidigare gick vi på babysim och jag reagerade på alla dessa som smorde sina små med både det ena och det femte efteråt (och hur mycket av dessa produkter som fanns i poolen eftersom bebisarna inte behövde duscha innan badet!) Jag undrar hur många som skapar obalans i sina bebisars hud och därmed kommer in i en onödig spiral av tvätta och smörja, tvätta och smörja.

Jag reagerar också över shampoonering, tvålande och insmorning efter dotterns simskola. Jag har lärt mig av en simlärare att klordoften förvinner bättre om man duschar av sig i enbart vatten efter bad i klorerat vatten. Och det stämmer bra det, jag upplever inte att dottern luktar badhus efter simskolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar