torsdag 25 april 2013

Amningsföljetongen

Det har blivit en riktig följetong i spåren efter "Du kan amma här".
Anouk Jolin blir intervjuad i radio och TV. Det skrivs krönikor. Och blogginlägg. Det kanske inte riktigt var på det här sättet de hade tänkt att videon skulle tas emot. Men jag kan inte riktigt låta bli att tänka att nu får amningen verkligen plats i det offentliga rummet. Förhoppningsvis leder det till att de här idioterna som känt sig hotade så till den milda grad att de ville mordhota oskyldiga barn, förstår hur naturligt det är med amning. Att brösten är tänkta till amning, inte bara till sexuell upphetsning ...

Lyssnar på Ribbings inlägg i debatten om offentlig amning. Jag brukar hålla med henne och tycka att hennes råd är både tänkvärda och kloka, men just idag tycker jag att hon fortsätter att cementera att amning ska ske i smyg.
Jag tycker att amning får ske överallt där barn är välkomna, och på samma premisser som de vuxnas ätande. Så på en uteservering är det väl självklart att du ammar där. Ja, jag håller med om att det bör ske diskret, men om amning sker vid tidiga signaler, innan barnet hunnit börja gråta, så kan jag lova att det blir en diskret amning.
Att ta hänsyn till barnet är inte nödvändigtvis att gå undan när barnet vill amma. I en familj brukar man gilla samma saker, så tycker du som vuxen att det är trevligt att äta ute, då gör barnet det med. Att ta hänsyn till barnet är att lyssna på barnet och svara på hens behov där och då. Vill barnet amma mitt på gatan, i gallerian, under en begravning, då ska hen få göra det.
Att offentliga personer inte syns amma, beror väl mycket på att amning inte är en naturlig del av offentligheten, tyvärr måste jag säga. Där vill jag snarare uppmana offentliga personer att amma mer i offentligheten!!!

(Bild lånad från amningsbloggen.blogspot.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar