lördag 2 mars 2013

Ändrade regler

Den här kommunen där vi bor gjorde ett försök att korta ned tiden, från 30 timmar i veckan till 15, för barn till föräldralediga eller arbetslösa på förskola. Det möttes av stora protester och de tog tillbaka förslaget. Men har nu infört att föräldralediga eller arbetslösa endast får ha barn på förskola 15 timmar i veckan (8-11, ingen lunch!) under skollov.

Sportlovet som nyss var, var första tillfället, och jag valde som sagt att ha sonen hemma och dottern ville först gå men när hon testat kände hon ändå att det var skönast att vara hemma. Och om sanningen ska fram tyckte jag det också. Visserligen förlorade jag en veckas "arbete" men det hade jag ju gjort även om jag haft båda barnen på förskola mina berättigade 15 timmar. Jag hade nog hunnit med nån timmas jobb per dag, men mer än så blir det ju inte med promenad till och från förskola, av- och påklädning och så "ställtid" på det...

Jag förstår inte hur de som bor i kommuner som endast tillåter 15 timmar för arbetslösa, hur hinner de med att söka jobb. Det förväntas ju att man ska söka jobb 8 timmar per dag från a-kassans sida, och det är ju faktiskt ett heltidsjobb att vara arbetssökande. Man ska läsa annonser, lägga upp CV:n, ringa, kolla upp företag, skriva brev, skicka in ansökningar, följa upp, besöka arbetsförmedlingen, gå på rekryteringsträffar, anställningsintervjuer ... Det är inga som helst problem att fylla en dag med jobbsökaraktiviteter

Jag känner mig lite splittrad i frågan. Mamman gillar att fler småbarn får chansen att vara hemma, för det märktes att ffa föräldralediga valde att ha storasyskonet hemma under lovet,  i större utsträckning. Mitt arbetslösa jag gillar inte att bli påtvingad ett lov när jag hade ångan uppe och har en lång lista med lediga jobb att söka. Jag har tidigare valt att vara hemma med dottern under jul, i samband med helgdagar och låtit henne ha långa sommarlov, men då har jag VALT det själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar