måndag 10 februari 2014

Dålig start på dagen

Vaknade med ett ryck närmare kvart över sju. Då ska vi egentligen sitta vid frukostbordet för att hinna till skola och förskola i tid. Nåja, det var bara till att skutta upp och börja dagen i 180!

Då, mitt i stressen, läser pappan i tidningen en rubrik som han tycker är fel "Arenabygget i Solna gör det trångt för tåg". Han tycker att det är Jernhusens fel att det blivit trångt då de sålt av mark för att bygget av Friends Arena skulle kunna ske. Jag tyckte då att det stämmer nog inte. Jag tror nog snarare att Jernhusen blivit tvingade att sälja, att det fått ett köpbud som de hade svårt att motstå. Jag erkänner att jag uttryckte mig slarvigt, men det ger inte pappan rätten att säga "var du där?"

Det är en så skrämmande utveckling det här. Ekonomin kommer alltid i första hand. Nyliberalismen sprider sig, i väldigt stor utsträckning just i Solna. Jag är väldigt rädd för utvecklingen, och som rykten gör gällande är det nog Fridhemsskolan som snart faller i denna pengagalna tankegång. Marknaden ser bara till en sak, att tjäna pengar, mer och mer pengar. Det är det enda den tar hänsyn till. Den kan inte tänka längre än så. Den kan inte ta hänsyn till vad det gör med människor, djur, natur. Vad den får för följder i långa loppet, det struntar den i.

Åh, vad jag önskar att fler genomskådar detta och agerar. Gör ett klokare val i höst. Så vi kan öka chansen till ett samhälle där alla kan få samma möjligheter i livet. Där inte plånboken är det som bestämmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar