fredag 14 februari 2014

Öppet brev till statsministern

Käre herr Statsminister!

Tror det gör man i kyrkan (synagogan, moskén eller ... ) Att tro på kvinnors och mäns lika rättigheter känns väldigt uddlöst. Att tro på något är inte alls samma sak som att veta.


Jag tycker att människor är lika mycket värda. Det är inget som jag går runt och enbart tror på. Jag vet det. Tyvärr är det mycket i världen som inte är rättvist. Därför är jag feminist. Du har rätt i att feminism kan betyda olika saker för olika människor och de har gemensamt att vi inte är där än (för jag tolkar att det är det du menar när du säger att "vi har en god bit kvar", men du kanske har en bit tårta över, vad vet jag) men det är inte så vi definierar feminism.

Feminism är att verka för att alla ska få samma möjligheter. Vi är många som tycker att alla människor är lika mycket värda. Vi tror inte det. Vi vet det. Vi tycker det. Vi kämpar på olika sätt för att vi ska uppnå jämlikhet.

När du säger att du tror på lika rättigheter så undrar jag vem du vänder dig till i bön. Mammon, eller vad nu kapitalistguden kan tänkas heta? Fortsätt du att tro på det du, så kan vi som lever i verkligheten kämpa vidare för det vi vet och vill uppnå. Du har sagt att du är intresserad av politik och att ingen kan lika mycket om politik som du, fast jag ser uppenbara luckor i dina kunskaper.

Vänligen personliga mamman L, feminist, kristen, vänsterpartist, mamma, ingenjör och arbetssökande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar