fredag 11 april 2014

Fastan #37

Skäms lite, att jag missade detta igår. Fast å andra sidan har jag lyckats väldigt bra fram till just igår, så nån gång kan det väl finnas utrymme för annat upplägg :)

Jag tittade på Debatt igår kväll. Det handlade bland annat om hur Uppdrag granskning utgivit sig för att vara en homosexuell och gått till en präst för ett själavårdande samtal, samtidigt som de filmat det hela med dold kamera. En av UGs arbetsmetoder. Många har reagerat starkt på detta och därför tog debatt upp ämnet igår. Jag håller med kritiken om att ett själavårdande samtal är något heligt och att när UG gör detta så missbrukar de det heliga rummet.

Samtidigt förstår jag att det kanske är det enda sättet för UG att få den sensationsTV som de eftersträvar. Men är det alltid så eftersträvansvärt att söka sig till sensationerna för att visa på enskilda prästers syn på homosexualitet? Jag tror säkerligen att Jacob Sunnliden, som talade för Svenska kyrkan, hade rätt när han sa att han kunde ge en lista till UG på präster som kunde uttala sig om dessa frågor. En präst kan inte dölja sin tro, det framkommer i predikningar och vid andra offentliga sammanhang. Svenska kyrkan är en öppen kyrka, vilket innebär att allas åsikter faktiskt får vara välkomna, även om jag personligen inte förstår hur vissa präster kan fortsätta att tro som de gör när Svenska kyrkan så tydligt visar på att vi är för kvinnliga präster och samkönade äktenskap.

UG ska blottlägga missförhållanden i samhället. Lite där känner jag att detta de eftersöker är inget som behövs blottläggas. Det finns där, öppet! Det är som att UG försöker slå in öppna dörrar och bara skapa sensationsTV. Vad vill de egentligen med programmet? Svenska kyrkan kan inte tvinga någon att tro på ett visst sätt, Svenska kyrkan är ingen sekt. Om en person söker sig till en präst som hen insett vara emot homosexualitet för att hen vill ha hjälp med sin homosexualitet vari ligger problemet?
Ett par som vill gifta sig i kyrkan vill väl ändå inte ha en förättare som är emot deras äktenskap. Om då prästen säger nej till att viga ett samkönat par, då skulle i alla fall jag känna en lättnad och vända mig till en präst som faktiskt vill viga mig och min partner.

Edit: Det har kommit ett mycket bra debatt-inlägg av biskop Esbjörn Hagberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar