måndag 15 december 2008

Planeringsdag

Idag är dotterns förskola stängd för det är planeringsdag. Då hade mamman tänkt baka pepparkakor med dottern. Kavlar, pepparkaksmått, pepparkaksdeg och annat plockades fram. Förkläden åkte på. Dottern verkade se framemot att få baka.

NU blev det mest äta pepparkaksdeg. Mamman visade gång på gång hur det skulle kavlas och tryckas ut pepparkakor. Dottern ville bara äta degen ändå... Mamman tryckte ut pepparkakor ur sin deg. Men att kavla det var svårt. Degen envisades med att fastna på kaveln hela tiden. Mamman började bli arg, argare, argast. När en plåt var fylld med pepparkakor gav mamman upp...

Jag är nog inte skapt för det här att göra saker tillsammans med en 1½-åring. Jag blir bara irriterad över att hon inte gör som jag visar. Att det kladdas. Jag VET att jag inte kan begära nått annat. Men jag blir lika fullt irriterad. Jag vill ju att saker ska göras på MITT sätt. Jag vill inte bli irriterad. Jag vill göra saker tillsammans med min dotter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar