fredag 12 december 2008

Vilja

I förmiddags pratade jag med en av fröknarna på förskolan om dotterns förändrade inställning/beteende. Hon sa nått som jag har tänkt på lite extra. Och ju mer jag tänkt, desto mer har jag stört mig på det.
Hon sa: När dottern nu varit sjuk har hon upptäckt att hon får sin vilja igenom när hon gör sådär.
För det första - Vi har verkligen inte dansat efter dotterns pipa bara för att hon varit sjuk. Dottern har fått det hon velat ibland. Ibland har hon inte alls fått det. Ibland har det blivit en liten kompromiss. Jag undrar, tycker fröken att dottern är bortskämd?
För det andra - Dottern är alldeles för liten för att kunna förstå det här med manipulation, som det är frågan om när det kommer till "att få sin vilja igenom". Dottern har nu börjat upptäcka att hon INTE styr världen. Hon har en vilja, som ibland krockar med nån annans vilja, och då kan inte hon få sin vilja igenom. Hennes tankar om vad som skulle ske, sker inte, och det är jobbigt... Jag undrar, har inte fröken koll på denna utveckling hos barn?
Den, som enligt mig felaktigt, kallas för trotsålder. Jag vet att jag har använt mig av den beteckningen. Jag ska genast sluta med det. Hädanefter ska jag kalla den prövotider, som en så klok mamma på sjalbarn tyckte det skulle heta istället.
Barnet prövar och testar och vi föräldrar blir prövade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar