fredag 17 april 2009

Min syn på saken

Har följt och följer en mycket spännande, infekterad och argumentationsfylld diskussion på SB. Den handlar om man tycker det är okej att lämna/ha sitt barn på fsk fastän man själv är ledig.

Jag tycker det är helt okej, under vissa omständigheter. Att springa förbi affären på vägen till förskolan en dag när man kunnat sluta tidigare tycker jag är helt okej. Om jobbet tillåter en långlunch tillsammans med en vän, så tycker jag det är nått man ska kunna göra utan att behöva känna dåligt samvete och att man utnyttjar systemet. Samma med läkarbesök, begravning, bankärenden, gå till frisören, mm mm ... så länge det ligger inom ramen för "arbetstiden"

Gränsfall kan vara träning. Om det funkar med jobbet att träna på lunchen eller under arbetstid, så tycker jag att det är helt okej. Fast tränar man på eftermiddagen (eller morgonen!) och barnet då får vara på förskolan lite längre, nej, då borde man kunna fixa barnpassning på annat håll - många träningsanläggningar erbjuder ju faktiskt barnpassning.

Det är en svår fråga. Och inget är ju svart eller vitt. Regler ska följas, det är min grundsyn. Men samtidigt så finns det utrymme för tolkning i en regel. Och den tolkningen tycker jag att varje förälder har rätt att göra, för att det ska passa livspusslet så bra det bara går.

Ffa tycker jag att personalen på förskolorna ska lägga sin energi på att vara med barnen. Inte leka polis och hålla koll på att reglerna följs till punkt och pricka i alla lägen. Överutnyttjanden och missförhållanden märks ganska snabbt och tydligt ändå. DÅ kan personalen göra det som passar.

Samma gäller för oss föräldrar, döm inte. Titta inte snett på nån som kommer med en matkasse till förskolan. Du har inte hela bilden. Du vet inte hela sanningen.

I grund och botten tror jag att frågan är så infekterad pga vår dumma Jantelag och att vi så lätt blir avundsjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar