onsdag 6 november 2013

En integrerad stad går mot segregation

I morse när jag lämnat sonen på förskolan kom jag att tänka på att allt det här jag tycker så bra om med Solna verkar vara på väg att förändras.

Solna är en multikulturell stad där folk från Asien, Afrika, Europa, Nordamerika, Oceanien och Sydamerika lever sida vid sida. Som en värld i miniatyr, men inte uppdelade i länder, utan integrerade och beblandade så att folk lätt kan ta del av varandras erfarenheter och kulturer. En stad där SD har ett förhållandevis svagt fäste. En stad där barn som bor i 10 miljonersvillor leker sida vid sida med barn som bor i miljonprogramshus. En stad där alla får vara med.

Men istället för att tillvarata dessa fördelar så verkar det som att Alliansen med Moderaterna i spetsen gör allt för att skapa ett segregerat samhälle. Läste någonstans att Pehr Granfalk vill att Solna ska bli ett Stockholm i miniatyr, så det känns ju ganska självklart att då skapa en segregerad stad. Jag hoppas att Solnaborna vaknar upp och ser vad som är på väg att hända i deras, våran stad.

Den här företagsvänligaste staden verkar glömma bort att företag behöver människor. Människor som trivs och mår bra för att orka jobba, köpa och få ekonomin att gå runt (både på det personliga och "företagliga" planet)

Jag hoppas verkligen att Solnaborna ser vad som är på väg att hända och att de vågar satsa på något annat i valet 2014. Någon som vill bevara alla fördelarna med Solna och som kan ta tillvara på Solnas i sanning rikedom - det vill säga människorna och alla deras olika erfarenheter och kulturer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar