torsdag 21 november 2013

Jag vill inte bli kallad rasist bara för att ...

... jag med svenska som modersmål har svårt att uttala namn på andra språk. Nu är det visserligen inte det Kawa Zolfagary menar i sitt blogginlägg men jag känner ändå att det finns risk för att det finns de som tolkat det så. Nina Ruthström erkänner att hon beter sig främlingsfientligt och uppmanar oss läsare att fundera över om vi detsamma.

Jag tycker att det finns en dimension som glöms bort i den här frågan. Att det är så att jag med mitt modersmål rent tekniskt inte vet hur ett namn på ett annat språk ska uttalas när jag ser det skrivet och att jag inte har vanan att forma ljuden i namnet. Men att därifrån säga nått helt annat av rena bekvämlighetsskäl det tycker jag också är främlingsfientligt.

Jag har ett ovanligt efternamn som skapar en viss tvekan i hur det ska uttalas eller uttalas fel första gången så till viss del känner jag igen mig i det som Kawa och Lady Dahmer skriver även om det är väldigt stor skillnad i hur det sedan utvecklas. Nu är det visserligen länge sedan, tack och lov!, men jag har fått höra lite för ofta i samband med mitt efternamn: Jaha, som zigenare! Det är fel, på så många olika sätt; stavning, uttal och framförallt användningen av det ordet.

På barnens förskola och skola stöter jag på namn som när jag läser dem skapar en viss tvekan hos mig i hur de ska uttalas, och när jag väl fått höra hur de ska uttalas så känns det ibland som att jag ska vricka tungan när jag ska säga det. Bara för att jag inte kan uttala namnet korrekt så gör det inte mig till en främlingsfientlig person. Om jag inte VILL uttala det korrekt eller hittar på nått annat namn som bättre passar min tunga, då är det dock farligt nära rasism.

Jag skäms fortfarande för mina tappra men oj så felaktiga försök i att uttala ett, för mig nytt, namn för något år sedan. Jag vill att Kawa och Natshja ska vara medvetna om det. Att det finns en som vill, men som faktiskt inte kan forma ljuden, och att jag också skäms över den okunskapen. Att det gör ont i mig när jag känner att jag blir anklagad för att vara del i rasismen när jag rent tekniskt inte kan uttala ett namn korrekt, hur mycket jag än försöker och vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar