tisdag 12 november 2013

Vad är egentligen valfrihet?

Jag gillade inte när skolan gjordes om och det blev fria val till skolor. Jag såg inga fördelar med det då, och med facit i hand, har det verkligen blivit så mycket bättre?
Men nu är det så det ser ut och jag tror inte att vi kan gå tillbaka till hur det var tidigare. Med det sagt så har jag funderat mycket kring det här med valfrihet, och då framför allt i Solna vad gäller skolor. Om man nu verkligen påpekar Valfrihet, då ska det väl också kunna finnas lite alternativ att välja på? Det ska finnas friskolor med lite olika inriktning, stora kommunala skolor, små kommunala skolor, skolor nära och långt bort.

Jag vill att mina barn ska gå deras första skolår i en liten skola, utan en massa skräniga tonåringar. En liten skola där hela personalgruppen känner (igen) alla barnen. Jag ser det inte som ett problem att senare byta skola. Kanske, mest troligt, byter många av klasskamraterna till samma skola så det känns inte som ett problem. Snarare precis tvärt om, jag ser det som ett problem just nu att låta min dotter dela sin skoldag med massor med (stora) barn. Jag gick själv på en 1-6 skola när jag var liten, och där och då tyckte jag att det var läskigt när vi hade rast samtidigt med mellanstadiet, trots att min storebror gick där!!
Jag vet hur uppspelt, och i viss mån splittrad, dottern kan bli av mycket folk så även det talar för att låta henne gå på en liten skola.

Snacka valfrihet hur mycket ni vill. Men då måste det också finnas olika alternativ, för annars blir det bara en massa snack och spel för gallerierna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar