måndag 25 november 2013

Vill förklara mig lite mer

Jag känner att jag vill förklara lite ytterligare hur jag tänker och känner i frågan kring namn.

Mitt namn, ditt namn, är i sanning vem jag och du är. Utan ett namn, vad vore vi då? Jag har full förståelse för att det måste vara otroligt jobbigt att ständigt måsta försvara, förklara, säga sitt namn. Jag har full förståelse för att det måste kännas skit att gång på gång bli kallad nått annat för att den som ska säga ditt namn inte vill eller kan uttala det rätt.

Det är här jag känner att det finns ett viktig skillnad. Om jag inte vill uttala namnet rätt, inte orkar lära mig hur ditt namn uttalas, hittar på nått annat namn, då förminskar jag dig och är en del i den internaliserade rasism som Kawa visar exempel på i sitt inlägg.

Men om jag vill, men inte kan uttala ett namn för att jag kommer från en annan språklig bakgrund än dig, då är det du som är rasist när du hävdar att alla som inte kan uttala ditt namn rätt är rasister. Jag vet inte hur det känns att ständigt måsta försvara, förklara, säga sitt namn, men jag har full förståelse för att det måste vara jobbigt. Att det är en påtaglig sak för att visa på problemen med att inte vara "normen".

Jag har ett internationellt gångbart förnamn. Men det uttalas olika på olika språk. När jag möter engelskspråkiga personer presenterar jag mig med engelskt uttal på mitt namn. Det känns jättekonstigt att bli kallad för det, men jag känner ändå att jag vill inte "tvinga" dessa personer att säga det på ett sätt som inte alls känns naturligt för dem. Nån gång har jag påpekat att på svenska uttalas det så här, och då har det hänt att de försöker säga det på svenska, men ingen har lyckats särskilt bra ;)

Jag vet inte hur det känns att ständigt måsta försvara, förklara, säga sitt namn. Men jag vet hur det känns att bli anklagad för att vara rasist för att jag, helt naturligt, inte talar hela jordens alla språk. Min okunskap är inte ett tecken på att jag vill förminska dig. Min okunskap är inte ett tecken på en ovilja att lära mig uttala just ditt namn. Min okunskap ska du inte behöva bära, där är vi överrens, men kalla mig inte rasist i min strävan att faktiskt vilja lära mig uttala ditt namn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar