fredag 25 november 2011

Huskurslista för behandling av svamp

Jag tänkte börja med att behandla den eventuella svampen med ätbara saker. Så du ska kunna gå till din närmaste butik för att handla det :)

  • Bikarbonat (löses i vatten) - att pensla bebis mun med, jag tar lite på fingret (rena händer!) och smörjer runt i munnen. Det kan även mamman smörja på bröstvårtorna.
  • Kokosolja - innehåller kaprylsyra som hämmar svampväxt. Kaprylsyra finns även i bröstmjölk. Kokosoljan blandas i mat. Mamman kan även smörja sina bröstvårtor med oljan.
  • Olivolja - är svampdödande. Massor i maten, såklart. Bebis kan få lite på en sked, jag gav d-dropparna med olivolja. Mamman smörjer såklart sina bröstvårtor (och hela kroppen) med olja.
  • Äppelcidervinäger - svampen gillar inte sura miljöer. Dricks utspädd, kanske inte så poppis för bebis,  men mamman gillar det som måltidsdryck. 
  • Citron - till att smörja bröstvårtorna med. Kan dock vara bra att skölja bort det, med bröstmjölk, innan amning, annars kan bebis tycka det smakar väldigt konstigt.
Undvik socker, mjölkprodukter och vitt mjöl under tiden svampen behandlas.

Jag har även köpt grapefruktkärnsextrakt (citricidal) från hälsokosten för det är svampdödande. Det går att äta, men jag köpte det främst för att användas till rengöring av leksaker som inte kan kokas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar