söndag 9 mars 2014

Fastan #5

Första söndagen i fastan - Prövningens stund

Gammaltestamentlig läsning

Första Moseboken 3:1-13
Ormen var listigast av alla vilda djur som Herren Gud hade gjort. Den frågade kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av något träd i trädgården?” Kvinnan svarade: ”Vi får äta frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.” Ormen sade: ”Ni kommer visst inte att dö. Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.” Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt. Då öppnades deras ögon, och de såg att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och band dem kring höfterna.
De hörde Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. Men Herren Gud ropade på mannen: ”Var är du?” Han svarade: ”Jag hörde dig komma i trädgården och blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.” Herren Gud sade: ”Vem har talat om för dig att du är naken? Har du ätit av trädet som jag förbjöd dig att äta av?” Mannen svarade: ”Kvinnan som du har ställt vid min sida, hon gav mig av trädet, och jag åt.” Då sade Herren Gud till kvinnan: ”Vad är det du har gjort?” Hon svarade: ”Ormen lurade mig, och jag åt.”
Jag har svårt för denna bibeltext. Det är så mycket som stör mig. Jag förstår inte riktigt vad det är som är så vist med att inse att en är naken, eller snarare vad det som är dåligt med att gå omkring naken?  Om Gud nu skapat oss människor som en avbild av henom så tycker jag att en viss vishet borde vi fått. Jag tycker att det känns som att det är vi människor som tycker att nakenhet är något dåligt, men okej då kan väl ändå det vara rimligt att Adam och Eva reagerar som de gör när de ätit av den förbjudna frukten.
Sedan gillar jag inte att de skyller ifrån sig. Fast det gör vi fortfarande så vi verkar inte ha lärt oss något av historien.

När en läser texter från gamla testamentet måste en vara medveten om i vilken verklighet texterna skrevs, och då är det klart att det kanske kan bli något skamfyllt att gå omkring naken. Här i kalla norden är det en ren överlevnadsstrategi att klä på sig när en ska vara ute på vintern, men det behöver samtidigt inte behöva vara syndfullt att klä av sig naken. Nä, som sagt, jag gillar inte riktigt den här texten. Jag läser, lyssnar och försöker förstå men så mycket mer än så blir det inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar