torsdag 16 mars 2017

Eftertankens kranka blekhet

Tänk vad intressant. Skulle egentligen skriva om att jag har börjat tänka om och erkänna mina tillkortakommanden och tyckte då att rubriken ovan var passande till det jag nu hade tänkt skriva.

För att vara på den säkra sidan att det verkligen är så citatet lyder googlade jag det och snubblade över varifrån det kommer och vad det egentligen betyder. Och det var ju mycket intressant och, ja, nu blev det ju väldigt reaktivt, men å andra sidan valde jag ju helt själv att läsa just detta så egentligen är det ju inte reaktivt i den meningen.

Ursäkta svamlet. Här kommer länken: http://www.forum.vof.se/viewtopic.php?f=20&t=9033

Det är helt uppenbart att "eftertankens kranka blekhet", via en parallellism över hyns färg, snarare ska förstås som att alltför mycket grubblande inför en viss handling leder till att beslutsamheten rinner ifrån en och att handlingskraften hämmas.

Så varför har den felaktiga tolkningen av uttrycket blivit så spridd? Är det så enkelt att "eftertanke" missförstås för "efterklokhet" (som är ett helt annat ord)?
Just detta var det som fick mig att reagera. Och tänkte att jag ändrade snabbt innehållet i inlägget just för att inte spä på denna felaktiga tolkning, utan snarare se till att fler får reda på vad det egentligen borde stå för!

Tänk att det ibland kan vara bättre att bara vara reaktiv! Att eftertanken hämmar en håller jag med om. Och eftertanke är ju inte alls detsamma som att vara efterklok. Eftertanke är ju att tänka efter, och det görs innan handling sker. Hjärnan letar efter tankar kring det som nu håller på att drabba en.

Att reagera instinktivt är inte alltid av ondo. Men, och det är här det skaver för mig!, om det är det ENDA du gör skapar det en (skadlig) stress. Det måste få finnas tid till eftertanke ibland. Och där har jag varit efterklok och insett att jag har varit för mycket reaktiv och för lite proaktiv, och att jag måste ändra på mitt beteende för att inte köra rakt in i väggen fullständigt!

Jag fortsätter att kämpa på med blogg100 ett litet tag till. Jag kanske går i mål ändå, även om jag kanske "fuskar lite" på ett lite mer proaktivt sätt :) Istället för denna reaktivitet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar