måndag 6 mars 2017

Liveblogg från ett kommunfullmäktige

Egentligen börjar sammanträdet 18:00 men då jag var dubbelbokad så var jag på annat ställe just då. Nu är jag på plats och tänkte då testa att liveblogga under mötets gång. Får se hur det fungerar.

19:24 En partikamrat är uppe i talarstolen och pratar om att vi vill ha bra kommunal service i alla stadsdelar. Hon glädjs över att Torpet blir kvar

19:37 Interpellationsdebatten vaknar till liv i elfte timmen ... fast nu har alla slut på inläggstid så det blev lite abrupt avslut på debatten.

19:42 Dags att gå in på beslutsärendena för kvällen. 17 motioner ska beslutas ikväll. Jag tror inte ens vi kommer att hinna med hälften. Men i alla fall två vore bra för nu har jag haft ett inlägg beredd till en motion inför tre kommunfullmäktige utan att frågan kommit upp.

20:09 Jag kliver in som ordinarie för att kunna gå upp i debatten i motionen om säkra skolvägar

20:20 Har precis avslutat mitt inlägg som fick gillanden från vännerna i Mp. Som vanligt är jag alldeles darrig efteråt.

20:33 Mitt inlägg blir även uppmärksammad av ordföranden i BUN, vilket kändes mycket trevligt. Men å andra sidan väcks frågan vad gör ni då? för det syns inte och ni vägrar ju dessutom berätta vad som är på gång

20:43 Trodde aldrig jag skulle skratta på det sättet åt en sverigedemokrat, men se ibland får även de till det "Här är en skolpolis!"

20:55 En motion om motion ska det voteras om nu

20:59 En liten fundering från mig kring detta hur motioner besvaras från den styrande alliansen. Det är så konstigt att de egentligen tycker att motionen är bra, men de vill ändå inte bifalla den precis som den är. Det är som att de alltid vill ha sista ordet och att de inte vill låta oss i oppositionen vara den som kan äras för ett bra förslag.
Samtidigt debatteras en motion om utomhusreklam. Nu när debatten går känner jag att jag vill läsa motionen och svaret.

21:18 En intressant diskussion om utomhusreklam pågår. En partikamrat funderar högt i talarstolen kring hur "byteshandel" kan beskattas, ska vi kanske skicka en papperskorg till riksdagen kanske ...

21:24 Ny motion. Nu om hur staden renar dagvattnet. Känner att jag inte riktigt orkar hänga med i debatten just nu. Tar en liten paus från KF-salen nu

21:45 Plötsligt var motionsdebatterna avslutade och då går det undan och så är mötet slut


22:30 Hemma igen sedan ett tag tillbaka. Rättar till och förtydligar lite i min liveblogg

Bild lånad från solna.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar