torsdag 9 mars 2017

Helt galet och beklämmande

Ikväll har det varit kyrkoråd för min del. Det var ett ... intressant möte, och inte i positiv bemärkelse. Vår kyrkoherde ska åka till Jerusalem som utsänd kaplan. Allt som hänt runt detta är verkligen underligt och minst sagt olyckligt.

Det som, i mina ögon, är det mest galna är att kyrkorådets ordförande tagit beslut på delegation att ge kyrkoherden tjänstledigt på heltid med bibehållen lön på 50%. Och det enda skälet till detta är att kyrkoherden inte har råd att åka annars. Jag förstod ingenting av detta när jag läste det i handlingarna inför kyrkorådet.

Sedan på mötet när frågan kom upp så blev jag så fruktansvärt beklämd när personalen blev förminskade till budgetposter och att det var ju bara bra att det är personer som är borta av olika skäl. (Skäl som i mina ögon inte alls är bra, och som faktiskt visar på att det är ett illa valt tillfälle för en kyrkoherde att åka från sin församling) Ingen annan än vi i POSK tyckte att det var det minsta underligt med detta.

Snarare tvärtom, det var ju tillfälle som var alldeles ypperligt och det rymdes ju i budgeten. Självklart ville de ge kyrkoherden denna möjlighet. Så galet tokigt som det bara kan bli. Tragiskt också att varken kyrkoherden eller kyrkorådets ordförande ser att de gjort något galet. Men nu får vi i POSK se till att använda detta på ett smart sätt i valrörelsen. För jag tror att det har vi mycket att vinna på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar